جهت مشاهده شفافیت آرا الهام آزاد کلیک کنید

شفافیت آرا
بین المللجلسات و سخنرانی‌ها

زنان کنشگرانی مولد، سازنده و مسئولیت پذیر در امور جامعه اند

عضو مجمع نمایندگان زن اتحادیه بین‌المجالس جهانی (IPU) با اشاره به نقش تاثیرگذار زنان در رشد و بالندگی جوامع خود، گفت: زنان نیروی موثر کشورهای خود در برنامه‌ها و تصمیم‌گیری‌های ملی هستند و دولتها باید از این ظرفیت ها جهت ارتقاء فرهنگی، اقتصادی و سیاسی بهره مند شوند.

  • الهام آزاد عضو مجمع نمایندگان زن اتحادیه بین المجالس جهانی (IPU) در نشست زنان این اجلاس، گفت: بنابر گزارش سازمانهای معتبر بین المللی، زنان و دختران در کشورهای کم‌ درآمد متحمل بار اصلی بحران کووید -۱۹ شده‌اند. در واقع برخلاف بحران‌های جهانی گذشته که اشتغال مردان به‌طور معمول در معرض خطر بود، شواهد اولیه در مورد همه‌گیری ویروس کرونا حاکی از آن است این بیماری در جهان تاثیر فاحشی بر اشتغال زنان، ساعت کار و دستمزد آنها نسبت به مردان داشته است.
  • وی افزود: از آغاز همه گیری جهانی کرونا، زنان بیشتری نسبت به مردان، شغل خود را از دست داده و مشاغل تحت مدیریت زنان با نرخی بسیار بالاتر از مشاغل تحت سرپرستی مردان مجبور به تعطیلی شده‌اند. همچنین در طول همه‌گیری کووید -۱۹، زنان بیشتری در جهان، نسبت به مردان با مشکلاتی جدی مانند تنزل ‌بهداشت روانی روبه‌رو شده‌اند.

 

  • آزاد با اشاره به این که در دوره همه‌گیری کرونا، تدوین برنامه های کاهش آسیب‌های ناشی از شیوع ویروس کووید-۱۹ و همچنین طراحی برنامه‌های اقتصادی- اجتماعی با تمرکز عمده بر زندگی و آینده دختران و زنان از ضرورت فراوانی برخوردار است، افزود: ما به عنوان نمایندگان پارلمان و قانونگذاران کشور، زنان و سازمان‌های مرتبط با زنان را به عنوان کنشگرانی مولد، سازنده و مسؤولیت پذیر در امور جوامع خویش و بخشی قابل توجه از نیروی موثر کشورهای خود در برنامه‌ها و تصمیم گیری‌های ملی در نظر می گیریم. این مهم در جمهوری اسلامی ایران مورد توجه جدی است.
  • این نماینده مجلس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اینجانب پیشنهاد می‌کنم که در سطح بین المللی به ویژه در چارچوب ساختار اتحادیه بین‌المجالس جهانی،  ضمن تقویت ابتکارات و اقدامات مربوط به حمایت از زنان و دختران و افزایش همکاری های متقابل،این نیروی بالنده در تصمیم سازیها و اقدامات جهانی در زمینه پیشرفت و رفاه جامعه بشری بیشتر به کار گرفته شود.

 

  • وی با اشاره به استفاده از ظرفیت زنان در سایه عدالت جنسیتی افزود: هیچ کشوری بدون مشارکت متوازن زنان نمی‌تواند از تمام ظرفیت‌هایش برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار بهره برداری کند. ما در مجلس شورای اسلامی ایران، آن را عاملی مهم و تأثیرگذار در جهت ارتقای امنیت، رشد اقتصادی و توسعه پایدار کشورها ارزیابی می‌کنیم.
  • آزاد همچنین در بخش دیگری از سخنانش به مهمترین دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه زنان  و دختران تا سال ۲۰۲۰ پرداخت.
  • گفتنی است که در نشست مجازی ۲ روزه مجمع زنان اتحادیه بین المجالس جهانی (IPU) نمایندگان بیش از ۸۰ پارلمان خضور داشتند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا